Anotace
Kniha Rozum versus cit 2 — Zlínský průmyslový design 1959–1992 vznikla v rámci rozsáhlého společného projektu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Národního technického muzea v Praze ve spolupráci s Krajskou galerií výtvarného umění ve Zlíně a mapuje design v technických disciplínách během existence Československa. Chronologicky bezprostředně navazuje na výstavu a katalog Rozum versus cit, které reflektovaly dění v oblasti průmyslového designu v letech 1918–1958 ve Zlíně a širším regionu. První etapa se zaměřila na pronikání firmy Baťa do oblasti strojírenství v meziválečném období, působení Školy umění ve Zlíně v průběhu čtyřicátých let a na osobnost Vincence Makovského a jeho žáka Zdeňka Kováře, který založením oboru tvarování strojů a nástrojů na Uměleckoprůmyslové škole ve Zlíně v roce 1947 položil základy institucionální výchovy průmyslových designérů ve Zlíně. První část projektu odrážela také pozdější spolupráci zlínských designéru s průmyslovými podniky, mimo jiné s automobilkou Tatra v Kopřivnici. Konečně se dotkla úspěšné účasti zlínských designérů na EXPO ´58 v Bruselu, kde zisk hned několika Grand Prix představoval důležitý výraz uznání výsledku dvacetileté historie zlínského designu. To byl také závěr první části a výchozí bod k části druhé, tedy této předkládané publikaci.
Ta je věnována dalšímu dějství zlínského designu, zejména vzniku a rozmachu specializovaného vysokoškolského pracoviště zaměřeného na tvarování strojů a nástrojů, v jehož čele stanul designér, sochař a pedagog Zdeněk Kovář. Jejím cílem je reflexe historie zlínského průmyslového designu do počátku devadesátých let. Přibližuje složité okolnosti pedagogické činnosti v šedesátých letech, kdy byl v Gottwaldově založen detašovaný ateliér (později katedra) Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, avšak absence vlastní školní budovy a další komplikace výrazně bránily plánovanému smělému rozvoji. Studie přibližuje pedagogickou i tvůrčí činnost architekta Františka Crháka, významné osobnosti ateliéru, který výrazně obohatil kvalitu a pestrost výuky. Příspěvek Jiřího Huláka se ve čtyřech tematických celcích zaměřuje na rozličné aspekty expanze zlínských designérů do československého průmyslu a charakter jejich spolupráce s výrobními podniky. Závěrečný příspěvek Zdena Kolesára a Maroše Schmidta je věnován absolventům Kovářova středoškolského i vysokoškolského oboru tvarování strojů a nástrojů, jejichž tvorba během druhé poloviny minulého století rezonovala ve slovenském prostředí.
O autorech
Doplňující informace o autorech:
Mgr. Vít Jakubíček (profesní informace na webových stránkách UTB ve Zlíně)
prof. PhDr. Zdeno Kolesár, Ph.D. (profesní informace na webových stránkách UTB ve Zlíně)