Anotace
Hudba je v dnešní době pevnou součástí našich životů. Je lehce dostupná a díky tomu prakticky všudypřítomná. Mnozí lidé ji poslouchají cíleně, někteří dokonce i analyticky, tedy zajímá je, jak je konkrétní hudba nebo její nahrávka vytvořena. Na většinu z nás nicméně působí hlavně mimoděk, protože existuje nepřeberné množství příležitostí, kdy ji můžeme slyšet – třeba i aniž bychom chtěli.
Jedním z míst, kde hudba často hraje, je i obchodní prostředí. Někdy zde hraje „z nudy“ nebo potřeby obsluhy se něčím zabavit a odfiltrovat „nepříjemnou“ činnost, tedy proto, že přítomný prodavač se prostě cítí lépe, když mu v provozovně hraje hudba, než když je tam ticho. Jindy je přítomnost hudby v obchodním prostoru výsledkem sofistikovaného marketingového procesu, který zohledňuje, jací lidé a za jakým konkrétním účelem daný obchodní prostor navštěvují, jaká je image produktu a jak je možné ji propojit s hudbou, jak hudba může interferovat s dalšími vlastnostmi obchodního prostoru, jako je architektonické řešení a použité barvy nebo vůně.
To, jakým způsobem se v současné době s hudbou v obchodních prostorech pracuje, je hlavním námětem této monografie. Jejím hlavním cílem je zaznamenat a analyzovat jak „objektivní“ aktuální stav, tak i jeho subjektivní vnímání ze strany skutečných či potenciálních návštěvníků obchodních prostor. Hlavní součástí této monografie je tak analýza dat z dlouhodobého výzkumu, který spočívá v pozorování a hodnocení situace, která v současné době v tuzemských obchodních prostorech z hlediska využití hudby panuje.
O autorech
Doplňující informace o autorech:
doc. Ing. Radim Bačuvčík, Ph.D. (profesní informace na webových stránkách UTB ve Zlíně)